lørdag 9. april 2016

Hvordan du bruker Powerpoint feil

En av mine kjepphester de seneste årene har vært Powerpoints. Mange foredragsholdere og lærere bruker dem, men veldig få har lært seg hvordan de bør brukes. Her er derfor noen av mine tanker om korrekt og gal bruk av PowerPoint.

La meg først skille mellom to typer presentasjoner, de som skal leses og de som skal brukes til ett foredrag. Den første gruppen har jeg laget endel av, de har jeg blant annet delt på Slideshare. Disse inneholder mye tekst, fordi skal leses. Jeg bruker dem i undervisning, men da hopper jeg gjerne over deler av teksten. Så har vi den andre typen presentasjon, den som du bruker sammen med foredrag. Det er denne typen jeg snakker om her.

Du planlegger å lage en powerpoint til et foredrag eller en undervisningstime. Det er da du gjør din første, og mest graverende feil, du åpner PowerPoint.

Du åpner PP og starter som du pleier, lager overkrift, legger til en ny slide og skriver inn tekst. Slik fortsetter du, og snart har du laget en presentasjon som er akkurat like god som den jevne presentasjon som vises rundt på norske lerrett. Sagt med andre ord, du har laget en elendig presentasjon.


Det er i hovedsak 5 problemer med de presentasjonene jeg ser

Det er for mye tekst
Foreleser snakker, og er det studenter skriver de på harde livet. Hvor skal studentenes oppmerksomhet være, på teksten eller på det foreleseren sier? Tenk deg følgende scenario, en foreleser deler ut en tekst og ber deg lese den. Imidlertid, samtidig snakker foreleseren om hvem som har skrevet teksten. Da har du to inntrykk du må ta til deg, teksten du leser med øynene og foreleserens stemme.

Ingen oppegående foreleser ville gjort noe slikt. Likevel er det i praksis det som skjer når du holder foredrag med Powerpoint. Du har fem punkter på et lysbilde og begynner å snakke om det første. Tilhørerne har allerede begynt å lese punkt nr 2, 3, 4 og 5. Kanskje ser nr 4 langt mer interessant ut enn det du snakker om akkurat nå. Kanskje begynner de å skrive som gale, og har ikke tid til å høre på deg. Du har gitt dem ytre stimuli som forhindrer deg i å få fram budskapet. Hvorfor vise dem tekst som de ikke trenger å forholde seg ennå?

Det er ingen pausebilder. 
Er du ferdig med et tema, skift bilde. Ha gjerne ett bilde mellom tema som du kan ha på skjermen. Er du ferdig med å snakke om noe ha ett eller annet de kan hvile øynene på. Og tenk på ditt siste lysbilde, hva skal tilhørerne se på under en eventuell spørsmålsrunde. 

Det er irriterende animasjoner og bilder
For noen år siden var jeg i en av de største kinosalene i Bergen, der  jeg og noen hundre tilhørere hørte på en foreleser som hadde lagt inn en animasjon av en skiløper. Jeg fikk ikke med meg noe som helst av det hun sa, jeg klarte ikke å ta øynene bort fra animasjonen. Heller ikke bruk fascinerende overganger, de tar bare fokuset bort fra budskapet ditt. Ingen overgang er fortsatt et utmerket overgang fra ett lysbilde til et annet.








For få slides
Det er enkelte som åpenbart tror at de må betale for hvert lysbilde de bruker, så de fyller opp noen få med så mye tekst og informasjon som de føler de har behov for. Legg heller teksten ut på flere lysbilder.


Du skriver fulle setninger
Når du skriver leserinnlegg skal du følge norske grammatikkregler. Når du lager presentasjon skal du bryte dem. Det er ingen grunn til å skrive "Norges union med Sverige ble oppløst i 1905" når det er tilstrekkelig med "1905 - unionsoppløsning". Ut fra konteksten er det som regel åpenbart at det er snakk om Norge og Sverige. Hvert overflødige ord gjør presentasjonen mer uforståelig.

Husk at presentasjonen ikke er huskelappen din!

Fremgangsmåte

Så hvordan skal du lage en god presentasjon?
Jeg er glad du spør.

Steg 1. Åpne et skriveprogram.
Vi må først få ned ideene før vi kan lage noe

Steg 2: Finn ut hva du vil snakke om.
Del det inn i undertema. Bruk gjerne tankekart. Du har ett hovedtema, det kan du dele inn i undertema. Disse kan du også dele inn i undertema under hvert undertema.

Eksempel

Hovedtema: Språkdebatten i Norge på 1800-tallet
Undertema 1: 1830-årene Intelligenspartiet eller Norskhetspartiet?
Undertema 2: 1850-årene: Knudsen mot Aasen
Undertema 3: Resultater av språkstriden

Undertema 1.1: Trengte man et nytt nasjonalspråk? Hva med USA? Hva med Sveits?
Undertema 1.2. Hvem tilhørte Intelligenspartiet?
Undertema 1.3. Hvem tilhørte Norskhetspartiet?
Undertema 1.4. Wergeland mot Welhaven
Undertema 1.5. P. A Munch

Undertema 2.1 Ivar Aasen
Undertema 2.2 Knut Knutsen
Undertema 2.3 Debatten

Undertema 3.1 Lover
Undertema 3.2 Statistikk (utbredelse)

Denne inndelingen skrev jeg på noen minutter, og jeg ville sikkert ha endret på den om jeg skulle holdt et foredrag om temaet. Det viser uansett hvordan det kan gjøres.

Steg 3 Lag en stikkordsliste. 
Hva ønsker du å ta med? Under hvert undertema, skriv stikkord. Dette er din huskelapp, det du bruker når du snakker. Som jeg sa i sted, presentasjonen på skjermen er IKKE din huskelapp.

Steg 4. Åpne Powerpoint


  • Begynn med å finne bilder. Snakker du om historie? Flott, Det er finnes sikkert mange bilder, plansjer og malerier du kan bruke. Snakker du om vitenskap? Flott. Det er også mye å å hente der.
  • Fyll ut med tekst der du trenger det. Ofte er årstall viktig det samme er navn. Ta med informasjon som er viktig. Som regel trenger du ikke mange ord. De færreste lysbilder trenger flere enn ti.


Noen huskeregler når du lager presentasjon med Powerpoint

  1. Grafer og bilder er bra, ord er ikke bra.
  2. Det er veldig få grunner til å ha fulle setninger i en presentasjon.
  3. Planlegg presentasjonen før du begynner å lage den.
  4. Det er mulig å holde et foredrag kun ved å bruke bilder og overskrifter.