onsdag 15. juni 2016

Hvordan hjelpe elevene til å bli bedre i engelsk

La meg først si at jeg ikke har studert engelsk og jeg har heller ikke brukt det som jeg skriver om denne posten. Dette var en idé jeg fikk nylig, som jeg ikke har hatt anledning til å gjennomføre. Ta den derfor for hva den er, bare noe tankespinn. Navnene på bildene er også oppdiktet.

Filene finner du her.

Jeg har hatt anledning til å lære elever engelsk det siste året, og det har vært en glede, spesielt når jeg ser en utvikling fra begynnelsen av året til slutten. Likevel har jeg savnet en metode for å kunne måle utviklingen til elevene, og å kunne hjelpe elever individuelt til å mestre grammatikken. Dette ga meg ideen til dette:

Ideen
Gjennomfør en stil, tentamen eller en oppgave som krever at elever skriver fullstendige setninger. Når du sitter så med innleveringene bruker du skjemaet her, sett en strek for hver feil i den kategorien den passer inn under.


Etter at du har gjort dette fyller du inn feilene inn i dette skjemaet.


Fyller du inn, vil du se hvor de forskjellige elevene sliter og du vil også se klassens gjennomsnitt. Det gir deg flere muligheter. Enten kan du prioritere å jobbe med det som hele klassen sliter mest med, alternativt kan du gi individuelle lekser.

Elevene som har problemer med uregelrette verb kan du gi denne listen, etterpå kan du skrive ut lekser fra denne siden. Det er mange sider på nettet som har gratis oppgaver, så du trenger ikke bruke mye tid på dette selv. Alternativt kan du lage fem ulike oppgaver, og bestemme hvem som bør jobbe med hva. Det bør heller ikke være et problem å skrive ut excelarket og dele ut til hver enkelt.  Det gir dem innblikk i egne svakheter og styrker.

Du kan også si til enkelte elever: "Jeg ser du sliter med å huske x, så frem til neste prøve vil jeg gjerne at du skal jobbe med det." Neste gang sier du: "Ser du? Nesten ingen x-feil, så flink du er! Skal vi fjerne y-feilene også?"

Avsluttende tanker
Jeg vet ikke om dette fungerer, og jeg vet heller ikke om dette er verdt å bruke tid på. Det jeg derimot tror er at det kan være motiverende for elevene å kjenne til hvor de sliter. Får du karakteren 2 er det kanskje vanskelig å vite hvor du skal begynne for å nå en treer. "Vil jeg kanskje gå opp om jeg lærer meg å bøye verb i presens? Og når jeg har lært det, hva med sterke verb, kan jeg kanskje gjøre meg fortjent til en firer?"

Til slutt vil jeg påpeke at det er mange muligheter et slikt excel-ark gir, og det er garantert mange som vil finne mange flere enn de få jeg har nevnt her. Om du har noen ideer, føl deg fri til å dele dem med meg, og om du forbedrer dokumentet er jeg også svært interessert i å se den nye utgaven.