tirsdag 6. september 2016

Human.no - eller hvordan lage en grusom nettside

Jeg har ikke besøkt nettsiden til Human- Etisk Forbund på lange tider, men måtte nylig klikke meg innom da jeg flyttet til et nytt sted. Jeg må innrømme at jeg likte den forrige siden, det var lett å navigere rundt på den, og jeg ble skuffet over hvor stygg og lite brukervennlig siden har blitt.

Webdesignkritikk er noe jeg har interessert meg for i lang tid, helt siden jeg for over ti år siden søkte i lang til på nettsiden til en avis, på jakt etter noe eller noen som kunne gi meg et abonnement. Det fant jeg aldri, og jeg sendte til slutt en epost til redaksjonen som aldri ble besvart.

Seth Godin brukte i boken The Big Red Fez et bilde på en apekatt og en banan. Man kaster ut en banan, apekatten løper og tar bananen og man kaster ut en ny som apekatten på nytt løper etter. Slik leder man den dit man ønsker.

Det fungerer på samme måte på en nettside, leseren kommer til siden, og vet ikke helt hvor vedkommende skal trykke. Så er det en flott knapp der som leder leseren videre, og på den neste siden er det en ny knapp. Vi kommer alle stadig til nye nettsider, og dersom vi er nødt til å lære et helt nytt kart for hver ny side ville det blitt langt mer jobb å surfe på nettet. Webdesignere gjør derfor lurt i å behandle oss som enkle vesner som må leies til det vi søker etter.



Så la oss se på forsiden, og jeg vil påpeke alle feilene:


1. Hvor skal jeg trykke?

Hvor er knappene jeg skal klikke på?
Hvor er bananen? Jeg ser bare noen store firkanter, litt hvit tekst og en grå søyle langs siden som absolutt ikke virker innbydende? Jeg trenger noen til å lede meg, og her blir jeg tvunget til å være min egen guide og navigere meg rundt på siden.

2. Hvorfor er 80% av forsiden en nyhetssak om bryllup?

Folk som gifter seg, planlegger dette i månedsvis, de har tid og anledning til å lete litt rundt på siden deres. At HEF tilbyr vielser er ikke det viktigste, langt viktigere er konfirmasjon og innmelding.

3. Hvorfor forteller dere oss at 9000 har meldt seg på Humanistisk Konfirmasjon?

Er dette informasjon jeg trenger? Mente dere å si at du kan melde deg på ved å klikke her?

4. Hvorfor står det "60 år med..." og "Jeg ble HEF-...". 

Når tror jeg ikke min skjerm er uvanlig liten, så hvorfor må jeg scrolle for å lese hva man har hatt i 60 år? Alt informasjon jeg må scrolle meg til finnes ikke, det er mitt motto.

5. Hva har redaktørene i Humanist, Fri Tanke og Humanist Forlag gjort for å få dere til å skamme dere over dem?

Skriver de så mye tull at det er best å late som de ikke eksisterer? Er ikke disse nettopp den viktigste portalen til å forstå hva humanisme er?  Hvorfor må man scrolle seg helt til bunnen for å finne linker til dem? Er det flaut å utgi avis og bøker? Få dem på forsiden!

Gjemt langt unna, der ingen vil finne dem...

6. Hvorfor må jeg scrolle meg laaaaangt ned til dette?


Dette er nyttig informasjon, men dere har av en merkelig grunn har dere gjemt den så langt nede på siden. Her er det tydelige knapper, og alt tilgjengelig, det er slik en side skal være. Så hvorfor har dere gjemt dette så langt nede?

7. Hvorfor så trist sidebar?


Og hvorfor så intetsigende titler?
Politikk og debatt? Hva er det? Det sier meg absolutt ingenting. Så hvorfor står det der?

Og hvorfor er det to valg, "Slik jobber vi" og "Organisasjonen". Er ikke det samme ting?
Burde ikke ledige stillinger stått her også? Og hvorfor er den så grå og trist?

8. "Bli med"


Trykker du deg inn på dette i sidebaren kommer du til denne siden:


Så hvor melder jeg meg inn, spør du?
I shit you not, du er nødt til å scrolle nedover for å finne en knapp du kan trykke på. HEF vil virkelig gjøre det vanskelig for deg. Og ønsker du å bli aktiv er du nødt til å scrolle deg enda lengre ned til du kommer hit:



Ok, ikke så galt det. Du velger bare fylke, og du kommer direkte til noen du kan kontakte for å bli aktiv. La oss bruke Oppland som eksempel.

Sukk, du må scrolle deg halvveis ned på siden før du finner noen å kontakte. Hvorfor ikke heller sende dem til et eget skjema der de fyller inn navn, epost og hva de ønsker å bidra med? Hvorfor gjør dere det så vanskelig å kontakt dere?

Så hvordan bør siden designes?

Jeg er glad du spør.

1. Øynene dras automatisk mot høyre, øvre hjørne. 

På denne plassen skal dere ha en knapp hvor dere ber folk enten melde seg inn i forbundet eller på konfirmasjon. Denne plassen bruker dere nå til å informere om at 9000 skal konfirmere seg.

Det driter jeg i. Det finnes navlelo hos min 70 år gamle nabo som interesserer meg mer enn at 9000 har meldt seg på humanistisk konfirmasjon. Jeg aner ikke om 9000 er lite eller mye, og derfor er det heller ikke interessant. "MELD DEG PÅ HER" er derimot veldig spennende, men det klarer dere tydeligvis ikke skrive på forsiden.

2. Få bort de store firkantene

Folk ser i dag etter knapper eller linker å klikke på når de besøker nettsider. En stor firkant er ingenting. Bort med dem.

Plasser det viktigste øverst, gjør det så enkelt som mulig. La de ikke bruke mer enn tre trykk før en kan kontakte en ansvarlig i et fylkeslag.

3. Bruk tydelig språk

"Meld deg inn her!" "Meld deg på x her!", "Kontakt ansvarlig for frivillig arbeid i x fylke her!"

4. Sørg for at det viktigste er maks tre klikk unna

Og ikke regn med at jeg gidder å scrolle for dere. Mindre bilder, tydeligere linker.

Til slutt

Det får være nok råd. Til slutt vil jeg påpeke at jeg ikke er enig om å tenke dette, men om de ansvarlige vil krype til happymannen og innrømme at penger har blitt kastet bort til ingen nytte får fremtiden vise. Jeg er bare overbevist om at forbundet vil tape, både penger, medlemmer og frivillighet på at nettsidene er så dårlige som de er den dag i dag.